Marija Strnad - Pokrajina minevanja

  Pripoved minevanja

Človek žari in osmisli svoje bivanje le v kolikor ustvarja in se razvija. V času virtualne realnosti in množične komunikacija ima manualno delo poseben psihološki naboj, saj človek vidi kaj je ustvaril, v likovni umetnosti tako, da prenese svojo notranjo podobo v strukturo likovnega doživetja, kjer izrazi svoja najgloblja občutja in misli. Marija Strnad temu cilju sledi že več kot 25 let, tako da se poglablja v tehniko akvarela ob usmeritvi številnih akademsko izobraženih mentorjev. Rezultat je osemindvajset samostojnih razstav in 10 nagrad in priznanj na različnih ex temporih. A hotela je več. Biti razumljena, berljiva ob tem pa tvorno uporabljati likovna sredstva in najti svoj stil, tako da akvarel naredi po svoje. Pri tem združuje obe znani tehniki »mokro na
mokro« in »suho na suho« ob raziskovanju manj znanih posegov. Rezultat je likovno ustvarjalna govorica – osebna izbira sredstev, načina in oblike, v kateri avtorica zgosti svojo pripoved – lepoto naše krajine v vsem razkošju.

Na akvarelih niso le stvari, ki jih je videla, temveč je napravila vidno tisto, kar je na skrivaj ugledala. To pa je izpovedala s primarnimi likovnimi sredstvi, izhajajočimi iz ustvarjalne prakse z likovnim mišljenjem. Osnova vsega nastajanja je gibanje. Linija se prelije v ploskev in z gibanjem prelivajočih se ploskev v prostoru postanejo ti akvareli umetnine; nekakšen ogenj zaživi v akavrelistki in se privede skozi roko, teče na papir in na sliki igrivo preskakuje ter zaključi krog tam, od koder je prišel: spet v očesu. Prostorske probleme rešuje z linijo, svetlobo, barvo in gibanjem. Iluzijsko-ambientalni značaj barve je torej zasnovan na gibanju v odnosih vizualnih zgoščin k razredčeninam, med kontrastnimi, napetimi razmerji, ki hipno in takoj aktivirajo našo pozornost ter nas nato spustijo proti bolj umirjenim, poenotenim, manj napetim situacijam. To je posledica svetlobe, ki jo mojstrsko uporablja v zračni perspektivi, ko prizor izginja v globini barvne svetlobe.

Barva je tako kombinacija lokalne barve in izbranih barv, največkrat v ključu modro-vijolične in rumeno rdečih odtenkov, ki ustrezajo notranjim občutkom in preraščajo v samostojnost barvnega izraza. Zbližani, pastelni barvni akordi impresionistične orkestracije definirajo občutje mehke, varne, prijetne atmosferske zraslosti, ki jo kombinira z barvno nasičenimi slikovnimi polji kot v abstraktnem slikarstvu. V zadnjih slikah pa je opaziti
še kombinacije napetih polnokromatskih kontrastnih razmerij ekspresionističnega slikarstva. Predmeti, zaobjeti v risbi razpadajo v intenzivna barvna doživetja, impresije, ki jih slikarka v nadaljevanju kontrastno obarva ali nasiči, s čimer prizoru vdahne edinstveno dramatičnost in skrivnost.

Pot poezije doživljanja Marije Strnad ni le odprta navzven, temveč tudi globoko navznoter v arhetipske usedline podzavesti, v videnja, ki so od nekdaj v nas ali pa so plod izkušnje. Likovno udejanjanje akvarelistike je materializacija, ki so jo rodile številne informacije, od zunanje pojavnosti do vpletanja osebnih doživetij in misli. Prizori so tako enkratni in nepričakovani, da nas nikoli povsem ne presenetijo: v nas je odmev, ki odgovarja vsem tem vtisom. Tako kot otrok, je Marija Strnad odprla pot svoji duši in ustvarila nekaj učinkovitih praoblik, ki temljijo na simbolih našega reagiranja. Obrisi vode, oblakov ali hribov delujejo močno, ker spominjajo na človeška telesa. Zdaj lirični, zadaj kontrastni barvni prehodi sprožajo občutja lirične zasanjanosti, žalosti in govorijo o slovenski duši, njeni praizkušnji, podobno kot je v naši kolektivni podzavesti vgnezdena cerkvica na vrhu hriba. Marija Strnad se umešča v dolgo tradicijo slovenskega krajinskega slikarstva, ki si ji prizadevalo združiti doživetje krajine in ustvarjalno rabo čistih likovnih elementov, pri čemer je bila barva in čustvo najpomebnejše sporočilo slikarja. Pri Strnadovi ne gre le za njeno osebno »štimungo« ali razpoloženje, ki ga uspe pričarati, temveč za že kar igrivo ravnanje z realnostjo. Tu ne mislimo le na diagonale v hišah in zleknjenih hribih ali kot pravi sama »všeč mi je, če ni vse tako poravnano«, temveč na tkanje nove realnosti. Pri tem si pomaga s fotografijami, tako da združi različne kraje v enega. Z užitkom sledimo njeni skrbni in igrivi risbi s tušem, čeprav je enako dobra, ko se prepusti barvnim prelivom in lazurnim nanosom v tehniki »mokro na mokrem«. Rada tudi raziskuje in tako razširja meje akvarela z drugačnimi tehnikami kot je denimo praskanje barvne substance. Rezultat je posrečena sinteza raznoterih elementov v ustvarjalni maniri: bodisi v barvne ekspade, ki raztapljajo realnost v čisto slikarstvo, barvno snovno sladostrastje z najširšim spektrom občutij. Njeni akvareli postjajo vse bolj smeli, saj si zastavlja višje ustvarjalne cilje, ki bodo nosili njen pečat. Redki neprofesionalni slikarji dosežejo tako svojstven izraz, ki uravnoteži različne pole: v tehniki »mokro na mokro« s tehniko »suho na suho«; lokalno barvno substanco z osebnimi barvnimi razpoloženjskimi vložki, v oblikah med organskimi in geometričnimi; v realnosti med izmišljenim in resničnim ter v potezah med dolgimi linijami in kratkimi ter »nevidnimi dotiki«, ki so povzročili že kar dramatična prelivanja barvne substance.

S tem pa postane to umetnost današnjih dni, saj govori o vrednotah naše naravne in kulturne dediščine, edinih virov, ki so nam še preostali in so zato še toliko bolj dragoceni. Te slike so odziv na sodobno življenje, ker skozi lepoto lokalnih (ruralnih) značilnosti od Primorske in Notranjske do Štajerske, izpričuje občečloveško sporočilo: notranji nemir, ki se naseljuje v navidez idilično krajino. Lovljenje duhovnega bistva in izrazne moči je le približek tistega, kar se skriva v teh akvarelih samih - vselej so likovne materializacije njene osebne izkušnje. In ta je v nasprotju z današnjim hladnim, površnim, mehanskim svetom, čustveno doživeta in natančno predstavljena.

Marija Strand pojmuje akvarel še širše, združuje počasno slikanje značuilno za olje, torej suho na suho z akvarelnimi značilnostmi prelivanja in ustvarjalne uporabe belega ozadja. Sporoča zamisli – da predmeti niso stabilni, misli – da je stavbna dediščina skrivnostna, zanimiva, zgodb polna; občutja – da je človek skrivnostno, svetlo in globoko bitje, spodobno domišljije in čutenja sveta.

Tehniko akvarela lahko primerjamo s šahom: umetnik mora imeti najprej vizijo (skico), kako bo akvarel izgledal, kaj bo spredaj, kaj se bo prelilo v ozadje, kje bo presevala belina papirja itd. Sliko mora znati misliti in vedeti vsaj nekaj potez vnaprej kaj bo sledilo, obenem pa nadzorovati nanose in se odzivati na prelivanje barv. V tehniki olja teh težav ni; ne le, da lahko slikar sliko postopoma senči, tudi preslika jo, denimo roko naslika v drugačni poziciji itd...

Akvarel je ena najbolj specifičnih slikarskih tehnik, ki je lahko blizu risbi. Risbo in akvarel druži tudi podlaga- papir. Od vseh drugih slikarskih tehnik pa ga loči transparentnost. Lazurno se da slikati tudi z oljem, vendar čas sušenja posameznih lazurnih plasti otežuje hitro, spontano ustvarjanje. Prosojnost barv pogojuje gradnjo slike od svetlih partij proti temnim in skoraj povsem onemogoči korekturne posege. Manjše slučajnosti imajo svoj čarperfekcionistično naslikan akvarel je največkrat pust. Končno je tu še problem barv: barvni nanos je v vlažnem stanju temnejši kot takrat, ko voda izhlapi.

Na slovenskem je akvarelu usojen status pomožne likovne panoge zaradi lastnosti: cenenost, majhno število pripomočkov, ki poleg tega nimajo močnega vonja, hitra izdelava, ki je prikladna za amaterje. Docela se je uveljavil le na Otoku in prek njega v celem anglosaškem svetu, vendar tudi nekateri pomebni dosežki nemških ekspresionistov niso pomembneje vplivali na naše umetnike. Ob tem pa je zanimivo, da v slovenskem jeziku, razen samostalnika »akvarelist« ne poznamo besede, ki bi posebej označevala ustvarjalca ukvarjajočega se s kakšno drugo (štafelajno) slikarsko tehniko.


Vid Lenard

Za povečavo kliknite na sliko.



Certifikat WLA


EUROJACKPOT

Eurojackpot

Garantirani sklad za Jackpot je 10 milijonov €. Žrebanja so vsak petek ob 23. uri, na Pop TV.

 

Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi
cookies