Blanka Bračič Topolšek - Petelini

Karakterji z domačega dvorišča

Serija portretnih upodobitev petelinov in kokoši Blanke Bračič Topolšek se začenja s simbolnim avtopotretom. Likovna interpretacija lastnih značajskih potez se je namreč utelesila v prispodobi kokoške. V tej odločitvi je zaznati dobršno mero samoironije – motiv kokoške izraža osebnostne (in ženske) lastnosti, ki ustrezajo opisu frfotave, nekoliko zmedene ter precej zgovorne osebe. Seveda lahko zaslutimo tudi prizanesljivejšo plat tovrstne upodobitve, saj kokoške poznamo tudi kot koristna, krotka, preprosto zadovoljna bitja.


Avtoportretna glava kokoške zvedavo kuka izza roba platna in nas hkrati opazuje z budnim očesom. Kot bi bila pripravljena, da v vsakem trenutku kljune – pograbi priložnost – ali pa se umakne in gledalca pusti pred golo rdečo površino poslikanega platna. Izbor rdeče ni naključen, saj avtorica v tej živahni barvi vidi simbol za energičnost, dobro voljo, optimizem in notranjo moč, katere polna je tudi sama. Pri zoomorfnih portretnih upodobitvah je vselej v ospredju simbolni pomen, ki se nanaša na posmezno žival – njene lastnosti in metaforične vsebine namreč preslikamo na človeka, ki naj bi ga podoba predstavljala. Vendar se Blanka Bračič Topolšek ne spušča v tradicionalno ikonografijo živali, v kateri imajo seveda petelini in kokoši pomembno mesto. Kokošjo druščino raje primerja s človeško družbo, v kateri posamezniki igrajo svoje vloge, tako ali drugače uvaljavljajo svoj družbeni položaj ter, v skladu s svojimi značaji, vstopajo v interakcijo z drugimi.


Značaji vsakega posameznika imajo seveda celo paleto odtenkov in so običajno unikatna mešanica štirih osnovnih psiholoških tipov, znanih kot melanholik, sangvinik, kolerik in flegmatik. Slikarka se je zato odločila za upodabljanje različnih osebnosti skozi poklice in statuse, kot so odvetnik, računovodkinja, baletnik, frizer, polkovnik, župnik, knjižničarka, rudar, kostumograf, igralka, poslanec, sodnik in drugi. Tipizirano oz. stereotipno predstavo o značilnih predstavnikih posameznega poklica avtorica združi s subjetivno interpretacijo motiva – modele za svoje portretne upodobitve namreč poišče med osebnimi poznanstvi. Zunanja fizična pojavnost se tako odraža v značilnih stanovskih oblačilih, ki črpajo oblikovni ekvivalent v oblikah glave in trupa ter barvah in teksturah perja raznolikih pasem kokoši. Psihološki izraz pa se udejani v vešče odslikanem pogledu ter bolj ali manj ostri krivini kljuna, ki daje tem živalskim portretom počlovečeni izraz. Seveda ostaja pot odprta tudi
za gledalčevo osebno interpretacijo. Motrenje posameznih portretov lahko postane zabavna igra iskanja morebitnih podobnosti, kar serijo navda s sproščeno duhovitostjo in hudomušnostjo.


Zaslugo za barvno intenzivnost teh živalskih upodobitev gre pripisati predvsem originalnemu motivu. Avtorica zna imenitno slikarsko upodobiti pernato teksturo živalskih teles. Ta je pravi poklon naravi, ki je različne pasme kokoši in petelinov prav kostumografsko opremila z živo rdečimi grebeni različnih oblik in velikosti, raznovrstnimi podbradki, takimi in drugačnimi oblikami kljunov ter seveda pisanim perjem različnih gostot, oblik in barvnih kombinacij.

Izrazit psihološki naboj portretov se najbolje izrazi na nevtralnem barvnem ozadju. Sprva je Blanka Bračič Topolšek figure slikala na močno kontrastnih barvnih kulisah, pri novejših delih iz te serije pa postajajo barve ozadij vse bolj umirjene – hladne, pastelne in svetle. S tem je avtorica nekoliko ublažila ekspresivno intenzivnost upodobitev. Bolj dinamična zgodnejša dela so nadomestile slike, ki izražajo vzvišeno odmaknjenost in večjo kompozicijsko uravnoteženost. Na pomen serije kot celote kažejo poenoteni formati. Dela imajo namreč, nanizana druga ob drugo, močnejši učinek.


Ob portretnih upodobitvah petelinov in kokoši avtorica razstavi tudi slike, ki so nastajale vzporedno s to serijo in isti živalski motiv interpretirajo nekoliko drugače. Tu so kokoši upodobljene na način, ki je blizu popartističnemu prikazovanju objektov. Nenaravni rožnati in modri barvni odtenki poudarjajo ta pristop. Nanos barve, ki se večkrat po platnu naključno razlije, kaže sproščeno in humorno obravnavo tematike. V tem sklopu pa so predstavljene tudi upodobitve, ki živali prikazujejo v nenavadnih izrezih. Raztelešena živalska trupla so tu ekspresivno zaznamovana, ta vtis pa še okrepijo močni barvni kontrasti ter poudarjena tekstura platen.


Razstava del Blanke Bračič Topolšek je motivno enotna, vendar lahko iz obeh predstavljenih ciklusov zaslutimo, da so slikarkini ustvarjalni pristopi raznoliki in da jih zna pri svojem delu, glede na vsakokratne izrazne potrebe, tudi spretno menjati.


Monika Ivančič Fajfar

 

Za povečavo kliknite na sliko.



Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi

Kontakt

 

Info center

01/ 24 26 175

 
Obrazec za reklamacije
 
info@loterija.si
 
e-info@loterija.si

 

             

 

               

 

 

Zasebnost in piškotki | Lytee CMS | Impresum | Produkcija: Dspot
cookies